Ex-employee sues hospital, caregivers
By Sacha Pfeiffer, Globe Correspondent, 08/06/99

After his young wife died shortly after childbirth at Newton-Wellesley Hospital two years
ago, hospital therapist Mark Petrie says he was offered adeal: alifetime, no-show job

and full health benefits for him and his two children if he agreed not to talk publicly
about hiswife's death or question the hospital's delay in calling the medical examiner.

Petrie, who was making $35,000 a year as a pulmonary therapist at Newton-Wellesley
and had recently bought a house in New Hampshire, accepted, keeping silent while
Newton-Wellesley kept him on the payroll.

But the job ended a year later and now Petrie has filed two lawsuits, one awrongful death
suit against four nurses and two doctors who treated his 27-year-old wife, the second a
breach of contract suit against the hospital for allegedly reneging on a job guarantee.
"They were bombarded with all this press coverage, so they tried to cover thisup,” Petrie
said in an interview yesterday, referring to the back-to-back maternity deaths at the
hospital where hiswife of six years died. "Why didn't they just say, "We made a mistake,’
and move on?'

Amy Staley, the hospital's director of public affairs and marketing, denied all chargesin
the breach of contract suit, but declined to comment further, citing pending litigation.
Staley said hospital officials had not yet seen the wrongful death suit and could not
comment on it.

Petrie says that shortly after his wife Charlotte's death in May 1997 he was called to
Newton-Wellesey by hospital officias, who said they wanted to "take care of you and
your family." At the time of the meeting, Petrie - then afather of a 2-year-old and a
newborn - had not yet returned to the job he had held for three years.

Petrie said hisfirst concern was finding out the truth about his wife's death - which
received extensive media coverage as the second maternity death at Newton-Wellesley in
two days - including the hospital's delay in notifying the state medical examiner.

Petrie says that when he told hospital officials that he was unsure if he could return to
work due to the emotional toll of hiswife's death and his responsibilities as a widowed
father, they offered to place him on "permanent special status,” enabling him to receive
lifetime pay whether he showed up for work or not.

But the deal came at a price, Petrie says. In return, he would agree not to speak with the
news media or the state medical examiner until the hospital completed its investigation
into hiswife's death. He also agreed to sign aletter indicating that he planned to file an
insurance claim with the hospital's carrier in connection with his wife's death.



Petrie, who says that hospital officials indicated that the investigation would be done
soon, agreed to the deal, which he says was approved by John P. Bihldorff, Newton-
Wellesley's president and chief executive.

For one year, Petrie says, the hospital honored the deal, which was not put in writing. He
never returned to work but continued to get paychecks.

But after ayear, with the news media gone, the investigation still unresolved and the
hospital's insurer apparently unwilling to reach a settlement with Petrie based solely on
the "claim letter" he had signed, Petrie says he was fired on May 1, 1998.

Two weeks later, the paychecks and benefits stopped, Petrie says.

Reached yesterday at his home in Queensbury, N.Y ., where he lives with his parents and
children, Petrie, now 29, said he believes hospital staff "overmorphined” his wife,
resulting in her death. In an effort to avoid public embarrassment over the death, hospital
officials attempted to cover it up, he alleges.

Petrie has filed awrongful death suit in Suffolk Superior Court and a breach of contract
suit in US District Court. One of Petrie's two attorneys, Frederic Halstrom, declined to
comment yesterday.

According to hospital officials at the time, Charlotte Petrie suffered cardiopulmonary
arrest hours after giving birth to a heathy daughter.

This story ran on page A01 of the Boston Globe on 08/06/99.

© Copyright 1999 Globe Newspaper Company



